Sumario: | Enmig d'una època de crisi i desigualtat social, diferents segments de la societat es troben amb ganes, esperances i treball per a la convicció que les coses podrien i haurien de ser d'una altra manera. Aquest desig persistent de canvi social planteja la qüestió del paper dels seus agents i de la feina que fan. Per abordar-ho, faig servir la perspectiva del treball social-simbòlic, que integra diverses formes de treball com a part del tema més ampli de la vida organitzativa, i l'aplico als contextos d'aprenentatge servei i d'acció col·lectiva. Aquesta tesi comença amb una revisió sistemàtica de la literatura sobre l'aprenentatge servei en l'educació en gestió. En la meva valoració de l'àmbit, faig una caracterització de la capacitat transformadora de la pedagogia per impulsar el canvi social a través dels estudiants que el duen a terme. En el segon capítol, em concentro en el treball d'identitat dels futurs agents de canvi mentre experimenten un programa internacional d'aprenentatge servei. Vaig realitzar observació participant i entrevistes en profunditat amb estudiants d'escola de negocis a Espanya que treballaven amb empreses socials i ONG a Llatinoamèrica com a part del programa d'aprenentatge servei de la universitat. El tercer capítol d'aquesta tesi situa el treball social-simbòlic en el context de l'acció col·lectiva. Mitjançant una etnografia virtual, identifico les estratègies d'un grup voluntari de joves professionals de les Filipines per mobilitzar-se per exigir responsabilitats al govern durant la pandèmia de la COVID-19. A través d'aquests dos articles empírics que abasten els nivells individual, organitzatiu i institucional, aplico la perspectiva teòrica del treball social-simbòlic cap al canvi social il·lustrant com els agents del canvi es desenvolupen i es comprometen amb les seves causes, més enllà dels moviments socials tradicionals i les identitats activistes. En general, la meva investigació contribueix tant a l'educació en gestió com a la teoria de l'organització cap a una millor comprensió de com els agents de canvi participen en el treball social-simbòlic.
|