The impact of gender stereotypes on leadership perception and selection

El lideratge és un aspecte crucial a qualsevol organització, i comprendre l'impacte del gènere en el lideratge pot ajudar les organitzacions a adoptar pràctiques de lideratge més equitatives i efectives. Tot i la millora significativa en l'educació i la participació de les dones a la força...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores Corporativos: Universitat Ramon Llull. ESADE Business School. Economia Finances i Comptabilitat institució que concedeix un diploma acadèmic (institució que concedeix un diploma acadèmic), Escola Superior d’Administració i Direcció d’Empreses (-)
Otros Autores: Chakravarty, Sayantani, autor (autor), Rey Biel, Pedro, supervisor acadèmic (supervisor acadèmic)
Formato: Tesis
Idioma:Inglés
Materias:
Ver en Biblioteca Universitat Ramon Llull:https://discovery.url.edu/permalink/34CSUC_URL/1im36ta/alma991009804839906719
Descripción
Sumario:El lideratge és un aspecte crucial a qualsevol organització, i comprendre l'impacte del gènere en el lideratge pot ajudar les organitzacions a adoptar pràctiques de lideratge més equitatives i efectives. Tot i la millora significativa en l'educació i la participació de les dones a la força laboral, el sostre de vidre roman intacte. Els estereotips i els prejudicis de gènere tenen un paper important en la perpetuació de les expectatives socials que limiten l'ascens de les dones a llocs de lideratge. En aquesta tesi analitzem com els estereotips de gènere afecten la nostra percepció dels líders i la selecció d’individus per a posicions de lideratge sota l’àmbit de la teoria del rol social. Aquesta tesi consta de tres estudis, cadascun dels quals té forma d'un capítol. Al primer estudi, comencem amb un examen dels trets característics que atribuïm als líders en les converses a les xarxes socials. Hi examinem si els trets que atribuïm als líders estan en línia amb rols de gènere predeterminats, és a dir, si els homes estan més associats amb trets d'agència (orientats a l'acció) i les dones amb trets comunitaris (orientats a les relacions). Usant dades de Twitter i processament de llenguatge natural, examinem com els factors culturals i socioeconòmics influeixen en la naturalesa de les converses per gènere en els camps de la política, els negocis i el periodisme usant una mostra de 720 líders de 12 països. L'estudi mostra que les societats masculines són més propenses a tenir converses estereotipades de gènere sobre els líders. A més, una presència més gran de dones en la força laboral correspon a un augment en la bretxa de gènere en el contingut de la conversa en la línia dels estereotips de gènere. Després d'estudiar les converses de gènere sobre líders, passem a examinar els trets de caràcter que es cerquen a un líder. Al segon estudi, estudiem com la preferència pels trets d'agència i comunitaris en un líder es veu afectada per les preferències de risc individuals i si el gènere és més important en l'elecció del lideratge que els trets que té un líder. L'estudi mostra que, si bé la majoria de persones prefereixen una combinació de trets comunitaris i d'agència en el seu líder, independentment del gènere del líder, les persones amb aversió al risc prefereixen de mitjana líders comunals, mentre que les persones que no estan segures de si mateixes prefereixen líders amb agència. Tant homes com dones classifiquen de mitjana un líder que pertany al seu propi gènere com el més alt. Per contra, cada vegada que un líder exhibeix una agència absoluta, es classifica al nivell més baix, particularment quan el líder pertany al mateix gènere. A l'últim estudi, observem com els estereotips de gènere sobre una tasca afecten els resultats del lideratge. En particular, examinem com els homes i les dones són seleccionats per a llocs de lideratge moderats per les percepcions de la seva capacitat. A més, analitzem si l'acció afirmativa en forma de quotes pot reduir la bretxa de gènere als llocs de lideratge creada com a resultat de percepcions esbiaixades. En un experiment entre subjectes, variem l'estereotip de gènere de la tasca, la informació de gènere disponible sobre possibles candidats per al lideratge i la presència o absència d'acció afirmativa en forma de quotes per observar-ne l'impacte en l'elecció del lideratge. Els resultats demostren que és més probable que els homes siguin seleccionats per a llocs de lideratge quan l'exercici real no és observable i les percepcions de l'exercici depenen dels autoinformes dels candidats al lideratge. A més, l'acció afirmativa per a les dones en una tasca estereotipada masculina augmenta el nombre de dones en posicions de lideratge només perquè els homes es promocionen menys en comptes que les dones es promocionin més quan es disposa d'informació de gènere. En general, tots tres estudis contribueixen a la literatura en demostrar les formes en què els estereotips de gènere continuen afectant les nostres percepcions dels líders, les formes en què les nostres percepcions estan evolucionant i brindant possibles idees per trencar el sostre de vidre. Al primer estudi, trobem evidència de conformitat amb la teoria del rol social en converses de gènere que envolten els líders. Al segon estudi, trobem que, en general, els atributs dels líders precedeixen el gènere en l'elecció del lideratge. A l'últim estudi, trobem que la congruència de rols de la tasca augmenta la probabilitat que els homes siguin seleccionats per a llocs de lideratge. A més, l'acció afirmativa per a les dones no augmenta la voluntat de les dones de promoure's a elles mateixes.
Notas:Data de defensa: 18 de setembre de 2023
Departament responsable de la tesi: Economia Finances i Comptabilitat
Descripción Física:xviii, 313 pàgines ; il·lustracions, fotografies, gràfics i taules : 30 cm
També disponible la versió en línia