Cuantificación de los niveles de actividad física y calidad de sueño en escolares de Euskadi: efectos en base a la titularidad del centro, índice de privación socioeconómica y la práctica de actividad física deportiva

La inactivitat física i el sedentarisme són problemes cada vegada més comuns en la població general, que poden provocar sobrepès, obesitat, diabetis, malalties cardiovasculars i disminució de la capacitat motora i cognitiva en infants i adolescents. L' entorn socioeconòmic i construït d' u...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor Corporativo: Universitat Ramon Llull. Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i l'Esport Blanquerna (-)
Otros Autores: Larrinaga Undabarrena, Arkaitz, autor (autor), Coca Nuñez, Aitor, supervisor acadèmic (supervisor acadèmic), Sánchez Isla, José Ramón, supervisor acadèmic, Río de Frutos, Xabier, supervisor acadèmic, Guerra Balic, Miriam Elisa, supervisor acadèmic
Formato: Tesis
Idioma:Castellano
Publicado: [Barcelona] : Universitat Ramon Llull 2024
Materias:
Acceso en línea:Accés lliure
Ver en Biblioteca Universitat Ramon Llull:https://discovery.url.edu/permalink/34CSUC_URL/1im36ta/alma991009803299406719
Descripción
Sumario:La inactivitat física i el sedentarisme són problemes cada vegada més comuns en la població general, que poden provocar sobrepès, obesitat, diabetis, malalties cardiovasculars i disminució de la capacitat motora i cognitiva en infants i adolescents. L' entorn socioeconòmic i construït d' una zona estan interrelacionats amb les dades de salut i tenen una influència directa en el desenvolupament dels infants. Hi ha facilitadors i barreres perquè les escoles promoguin l'activitat física depenent del nivell socioeconòmic de l'escola, a més, l'activitat física i el joc a l'aire lliure s'associen favorablement amb la majoria dels resultats del son en els escolars. L'objectiu d'aquesta Tesi és estudiar els nivells d'activitat física i qualitat de son en escolars bascos de 6 a 17 anys en base a la titularitat del centre educatiu, índex de privació socioeconòmica i la pràctica d'activitat física esportiva. L'estudi transversal va tenir com a objectiu reclutar 1. 111 infants i adolescents, de 6 a 17 anys d'Euskadi en una mostra aleatòria representativa. Finalment, la mostra va estar composta per 1. 139 escolars d'entre sis i disset anys (566 nens i 573 nenes) de 75 col·legis (43 públics i 32 privats). Per analitzar les dades entre els qui realitzen algun tipus d'activitat físic esportiva i els qui no es van poder extreure dades en 1. 082 escolars (50,1% homes i 49,9% dones). Els participants van utilitzar l'acceleròmetre triaxial ActiGraph WGT3X-BT durant 7 dies consecutius al seu canell no dominant i van completar un diari d'hàbits d'activitat física, mobilitat i rutina de son. Les intensitats d'activitat física, el comportament sedentari i els paràmetres del son (hora total d'acostar-se, temps total de son i eficiència del son) es calcularan a partir de dades sense processar de l'acceleròmetre, utilitzant SPSS (IBM Corp). Els participants van ser seleccionats a l'atzar. Les diferències entre grups es van comparar mitjançant la prova U de Mann-Whitney (dues mostres), ANOVA d'un factor de Kruskal-Wallis (kruskal) i la correlació Rho de Spearman. Hi ha diferències de sexe en lleugera (200,8 ± 62,5 vs. 215,9 ± 54,7) i moderada (69,0 ± 34,3 vs 79,9 ± 32. 1) activitat física a favor del grup femení de major nivell socioeconòmic en comparació amb el grup masculí de major nivell socioeconòmic. En el cas de l'activitat física vigorosa, el grup femení va realitzar menys que el grup masculí en tots els nivells socioeconòmics, la qual cosa va ser estadísticament significativa en els grups d'índex socioeconòmic alt (11,6 ± 9,3 vs. 6,9 ± 5,7) en el grup 2 i índex socioeconòmic mitjà (11,1 ± 9,3 vs. 7,7 ± 6,1) en el grup 3. Hi ha una relació inversa entre el sedentarisme i l'IMC, el temps total d'acostar-se, el temps total de son i els despertars nocturns. També existeix una relació inversa entre tots els nivells d' activitat física realitzada respecte a l' índex de massa corporal i l' eficiència total del son. Un total de 723 (66,94%) dels participants van dir practicar alguna activitat física esportiva. Els acceleròmetres van obtenir diferències significatives en tots els nivells d'activitat física, així com en l'eficiència del son, amb majors nivells d'activitat física (sedentària p = 0,001; lleugera p = 0,017; moderada p = 0,009; vigorosa p = 0,001 i activitat física de moderada a vigorosa p = 0,002) i millor eficiència del son (p = 0,002) en aquells escolars que realitzen algun tipus d'activitat física esportiva. El temps total de somni dels escolars bascos és més gran als col·legis públics que als privats, tant per als nens com per a les nenes. En aquests últims, el temps total al llit també és més gran quan assisteixen a una escola pública.Els escolars que van realitzar activitat física esportiva tenen diferències positives significatives en l'eficiència del son, el temps al llit i el comportament sedentari en comparació amb aquells que no realitzen activitat física esportiva. No obstant això, no s'han observat diferències en el temps total de son o vigília després de l'inici del son. També s' ha observat una diferència significativa en el temps dedicat a activitats sedentàries entre alumnes de primària i secundària d' ambdós sexes i independentment del grau de finalització de l' activitat física esportiva, essent els alumnes de 6 a 12 anys menys sedentaris i realitzant més activitat física que els de 12 a 17 anys en tots els rangs. Aquests resultats fan necessari establir mecanismes d' identificació dels factors que poden limitar la pràctica d' activitat física en els escolars i fer esment als beneficis que es poden obtenir en realitzar activitat física esportiva en edats primerenques. Aquestes dades apunten a notables desigualtats en activitat física i son diari entre els escolars bascos que, al seu torn, poden veure's marginats en el nostre sistema escolar actual per efectes de l'entorn socioeconòmic. Per això, és interessant abordar futures estratègies de forma transversal perquè els escolars ampliïn les seves hores d' activitat tant dins com fora de l' aula.
Descripción Física:1 recurs en línia (223 pàgines)