Sumario: | En els entorns d’aprenentatge autodirigits en línia és important veure com influeixen les diferents trajectòries d’aprenentatge dels estudiants en el seu èxit acadèmic. Entendre aquesta influència és clau per la millora del dissenys d’aquests entorns i les metodologies aplicades.En aquesta tesi doctoral es presenten els resultats d’una recerca realitzada amb l’objectiu d’identificar com afecten les decisions que pren l’estudiant en el seu procés d’aprenentatge en un entorn d’aprenentatge basat en l’autodirecció, i com aquesta decisió en el procés d’aprenentatge influeix en el seu èxit acadèmic. Aquesta investigació es porta a terme en programes en modalitat en línia i dissenyats amb la metodologia docent Self Directed Based Learning (SDBL). Aquesta metodologia docent està dissenyada per adaptar-se al perfil d’estudiant adult, per aquest motiu té les seves bases en l’aprenentatge autodirigit i en l’aprenentatge situacional.Aquesta investigació pretén identificar quin tipus de trajectòries d’aprenentatge segueix un alumne en el seu procés d’aprenentatge en un entorn d’aprenentatge basat en l’autodirecció, i si existeix una relació entre aquesta trajectòria d’aprenentatge que decideix seguir amb l’assoliment dels resultats d’aprenentatge. Aquesta relació dona resposta a l’adequació de l’autodirecció aplicada al seu aprenentatge i l’adequació d’aquests entorns d’aprenentatge per aquest perfil d’estudiant.L’anàlisi es realitza amb eines de Mineria de Dades Educatives aplicades sobre dades d’aprenentatge recollides a la Plataforma Virtual d’Aprenentatge. S’analitzen les activitats formatives que desenvolupa l’alumne i com aquestes s’associen al procés d’aprenentatge amb la finalitat d’identificar la seva trajectòria d’aprenentatge. En l’anàlisi s’incorpora també una exploració de la influència dels trets de personalitat en la decisió de la trajectòria d’aprenentatge.Els resultats obtinguts evidencien com l’autodirecció que presenten els estudiants en aquest entorn d’aprenentatge deriva en diferents trajectòries d’aprenentatge. Es constata com els estudiants varien les seves decisions respecte al procés d’aprenentatge a seguir a mesura que evoluciona el programa formatiu, seguint diferents trajectòries d’aprenentatge en funció de l’assignatura. D’aquesta recerca es pot concloure que els estudiants adopten diferents trajectòries d’aprenentatge i que en totes els casos condueixen a l’èxit acadèmic. Aquest assoliment, però, és més alt quan els estudiants segueixen la trajectòria d’aprenentatge que es proposa des del disseny instruccional de la metodologia docent aplicada.Aquesta tesi aporta una sistematització en l’estudi de l’aprenentatge autodirigit en línia a partir del concepte de trajectòria d’aprenentatge. Aquesta sistematització s’estructura en la identificació de la Trajectòria Hipotètica d’Aprenentatge (THA) dissenyada en la metodologia docent implantada i en l’anàlisi dels indicadors de compleció i d’èxit acadèmic a partir d’eines d’agrupament (clustering). La categorització dels resultats permet identificar les trajectòries d’aprenentatge existents i observar la influència de cadascuna d’aquestes en l’èxit acadèmic.
|