Sumario: | Aquesta recerca té un doble propòsit. Pretén comprendre el posicionament identitari dels directors d’escola mentre afronten aquells incidents professionals que consideren com a crítics (Johnson, 2017; Montecinos et al., 2018), tant a l’inici de la seva trajectòria professional com quan aquesta s’ha consolidat, per aportar, per una banda, evidències empíriques que ens ajudin a comprendre com es desenvolupa la identitat professional i, per l’altra, oferir una proposta formativa que impacti en el desenvolupament de la identitat professional dels directors novells. En aquesta tesi relacionem dos marcs teòrics, el primer, el dels incidents crítics (Everly i Mitchell, 1999; Monereo et al., 2013; Monereo, 2011, 2019; Stevenson, 2006) i, el segon, el de la Teoria del Self Dialògic (Hermans, 2001, 2015, 2018; Meijers i Hermans, 2018). La tesi conté tres estudis amb una aproximació metodològica basada en el disseny longitudinal multimodal de casos (Castelló et al., 2021). El tercer inclou, a més, els episodis de transició identitària com a unitat d’anàlisi. El primer estudi, titulat «Caracteritzación de la identidad profesional de los directores de escuela», caracteritza la identitat professional de quatre directors considerats experts. Els resultats mostren la rellevància de la reflexió conscient i estratègica en l’espai mental del director i apunten que la introducció de veus externes significatives facilita el diàleg mental i la construcció d’un posicionament més ajustat. El segon estudi, titulat «Identity positioning of experienced school principals when facing critical incidents», aprofundeix en els processos de posicionament dels mateixos directors quan afronten a diferents incidents crítics. Els resultats suggereixen que la capacitat de negociació entre les posicions i l’adopció d’una o altra, o fins i tot de creació de noves posicions, en funció de l’incident crític determina l’èxit de la seva resolució. El tercer estudi, titulat «De profesor a director de escuela. Análisis de un proceso de transición identitaria», explica el procés de posicionament identitari d’un director novell durant el seu primer any com a director. En línia amb els dos estudis anteriors, els resultats aporten claus sobre com s’articula el canvi de posicionament identitari en l’inici de la seva trajectòria directiva. Finalment, la tesi inclou una proposta formativa adreçada a directors novells basada en el diàleg que té per finalitat acompanyar els directors en l’inici de la seva trajectòria directiva en el desenvolupament de la seva identitat professional mentre es van posicionant per fer front als desafiaments que caracteritzen la seva esfera d’activitat (Castelló et al., 2015; Engeström i Sannino, 2010).
|