Análisis de las dificultades de integración de tecnología y metodología BIM en grados AEC

L’arribada de Building Information Modeling (BIM) al món laboral comporta la necessitat de la integració d’aquesta metodologia als plans d’estudi de les universitats per formar als futurs professionals.La integració de BIM, tant a nivell empresarial com a nivell universitari, suposa un canvi tecnol...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor Corporativo: Escola Tècnica i Superior d'Arquitectura La Salle, institució que concedeix un diploma acadèmic (institució que concedeix un diploma acadèmic)
Otros Autores: Besné Yanguas, Alia, autor (autor), Fonseca Escudero, David, supervisor acadèmic (supervisor acadèmic), Sánchez Riera, Alberto, supervisor acadèmic
Formato: Tesis
Idioma:Castellano
Publicado: Barcelona : Universitat Ramon Llull 2022
Materias:
Acceso en línea:Accés lliure
Ver en Biblioteca Universitat Ramon Llull:https://discovery.url.edu/permalink/34CSUC_URL/1im36ta/alma991009703640206719
Descripción
Sumario:L’arribada de Building Information Modeling (BIM) al món laboral comporta la necessitat de la integració d’aquesta metodologia als plans d’estudi de les universitats per formar als futurs professionals.La integració de BIM, tant a nivell empresarial com a nivell universitari, suposa un canvi tecnològic, però també metodològic pel que fa a la gestió de processos i fluxos de treball multidisciplinaris. Les empreses que decideixen realitzar una implementació d'aquest tipus i aconsegueixen fer-ho amb èxit són aquelles que realitzen ambdós canvis simultàniament. Les universitats espanyoles fa uns anys que ofereixen màsters de gestió BIM, en els quals imparteixen tecnologia i processos, és a dir, la metodologia completa. Tot i això, quan ha arribat el moment d'integrar-lo en graus s'han centrat únicament en la tecnologia, deixant de banda els processos i fluxos de treball que completen la metodologia BIM. Aquesta problemàtica parteix de la impossibilitat de canviar els plans d'estudis de forma àgil per integrar aquesta metodologia, cosa que porta a integrar BIM únicament en assignatures que imparteixen programari i no aconsegueixen que BIM sigui transversal entre matèries, com sí que passa al món laboral.Al treball presentat s’estudia la docència de crèdits BIM de totes les universitats espanyoles que imparteixen graus d'arquitectura i arquitectura tècnica i edificació, per analitzar necessitats i problemàtiques comunes. Les problemàtiques trobades porten a fer un estudi de la situació mundial, a un nivell més ampli i global, per comprovar si hi ha bases regulades que les universitats puguin utilitzar. A més, es realitza un disseny específic d'implementació BIM per al cas concret de la Universitat Ramon Llull (URL), als graus d'Arquitectura i Arquitectura Tècnica i Edificació de l'Escola Tècnica-Superior d'Arquitectura La Salle (ETSALS). Es detallen els processos, les estratègies i les problemàtiques que s'han dut a terme en el seu desenvolupament durant 3 anys consecutius (2018-2021), els quals afecten el pla d'estudis complet.Aquesta investigació recopila les dificultats comunes que tenen les universitats i demostra que les dificultats trobades en el cas concret de la URL coincideixen amb les que altres investigadors i coordinadors BIM esmenten a les seves investigacions. El punt diferencial de la recerca pretén ser l’anàlisi profunda i exhaustiva de les dites dificultats de forma sistemàtica i científica, des de diferents punts de vista per detectar punts en comú entre opinions de coordinadors BIM, professors, alumnes i CEO d’empreses que treballen en metodologia BIM i dotar d’un punt de partida efectiu i eficient per a futurs plans d’integració BIM a nivell formatiu. I finalment, demostrant, que és possible i exitós integrar tecnologia BM des de les assignatures i sense modificar els plans d’estudi, però no és viable, ni possible, integrar metodologia BIM sense modificar l’estructura interna actual dels plans d’estudi.Les limitacions d'aquesta investigació són estudis que tinguin com a objecte descobrir respostes similars a les d'aquesta tesi i que s'hagin pogut publicar durant el desenvolupament de la mateixa i la ràpida obsolescència que podria tenir pel ràpid avanç tecnològic. Cal continuar investigant en el camp de metodologia BIM aplicada a l'àmbit educatiu ja que, tot i estar en creixement, encara hi ha un món per descobrir i moltes preguntes per respondre. Les línies futures d'aquesta recerca estan centrades a investigar les institucions que creen bases reguladores, descobrir si els sistemes educatius preveuen incloure-les i continuar amb propostes i millores en el cas concret de l'ETSALS, després dels tres cursos consecutius analitzats al present document.
Notas:Departament responsable de la tesi: Departament d'Arquitectura
Descripción Física:1 recurs en línia (307 pàgines)
Bibliografía:Bibliografia