Sumario: | En el transcurs de les últimes dècades ens hem anat aproximant a una conceptualització ecològica i sistèmica del desenvolupament que ha afavorit la comprensió de la discapacitat des d'una perspectiva multidimensional i que reconeix de forma decisiva el paper mediador dels suports per a respondre a les necessitats dels alumnes amb discapacitat Intel·lectual i del Desenvolupament (DID). En conseqüència, els suports han de ser gestionats necessàriament de manera ajustada i eficaç per promoure el desenvolupament dels alumnes i millorar la seva qualitat de vida. Per tant, es fa indispensable avaluar i identificar les necessitats de suport dels alumnes amb DID per dissenyar plans de suport ajustats a les seves necessitats. Actualment no es disposa, en el context de Catalunya ni del conjunt de l'Estat, d'un procediment sistematitzat per planificar els suports a l'alumnat amb DID a l'àmbit escolar que parteixi d'una avaluació centrada en les necessitats de suport. En aquest sentit, la present tesi doctoral té per objectiu dissenyar, implementar i avaluar un procediment de planificació dels suports a l'alumnat amb DID en el context escolar ordinari, a la llum del nou constructe de la DID i del paradigma de suports. Els resultats ens permeten afirmar que el procediment de planificació de suports ha estat beneficiós per al progrés dels alumnes amb DID escolaritzats en el context escolar ordinari i els ha permès accedir al currículum general així com promoure més oportunitats inclusives. La tesi pretén ajudar els mestres i equips docents a guiar les seves pràctiques educatives a partir del paradigma de suports.
|