Sumario: | Un element essencial per les institucions universitàries és disposar d’informació precisa dels graduats pel que fa al seu grau d’inserció laboral i a la seva trajectòria professional relacionada amb la seva formació. Aquesta investigació se centra en els titulats en Psicologia i té com a objectius prioritaris analitzar l’evolució de l’adequació entre els continguts dels estudis i les funcions desenvolupades en el mercat laboral, valorar l’evolució de l’índex d’ocupació i mesurar les competències professionals vinculades a la promoció i desenvolupament professional dels titulats. La metodologia escollida per l’obtenció de dades és un estudi longitudinal realitzat a set cohorts de graduats en Psicologia. Com a instrument de mesura es va utilitzar un qüestionari elaborat ad hoc. A partir de les trucades telefòniques es va aconseguir una mostra de 390 persones, consultades en dos moments temporals: sis mesos i cinc anys després de la finalització dels estudis. Els resultats indiquen que la primera inserció dels titulats en Psicologia s’ubica en un ampli espectre de funcions. En canvi, cinc anys després de la seva graduació existeix un encaix entre els estudis i les funcions professionals desenvolupades pels titulats en Psicologia. S’observen diferències significatives entre els titulats que han cursat l’itinerari clínic i l’itinerari de les organitzacions. L’encaix funcional dels titulats en Psicologia clínica respon a un model de linealitat diferida davant el model de linealitat directa dels titulats en Psicologia de les organitzacions. La investigació confirma la importància de les competències transversals, siguin de naturalesa interpersonal o intrapersonals, en l’empleabilitat dels graduats.
|