Estrategias de comunicación y comunidades virtuales. Evaluación y análisis de sitios web de educación medioambiental en Colombia, Costa Rica y Brasil

Aquesta recerca s'emmarca dins d'un context socio-educatiu que utilitza la descripció i l'anàlisi dels fets per a la generació de coneixement i la comprensió dels fenòmens del món. El nostre objecte d'estudi són les comunitats virtuals a Internet i les seves estratègies de comuni...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores Corporativos: Universitat Ramon Llull. FCRIB - Comunicació i Relacions Internacionals (-), Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna, institució que concedeix un diploma acadèmic (institució que concedeix un diploma acadèmic)
Otros Autores: Roa Trujillo, Sonia Herminia, autor (autor), Rom, Josep, 1963- supervisor acadèmic (supervisor acadèmic), Fondevila i Gascón, Joan Francesc, supervisor acadèmic
Formato: Tesis
Idioma:Castellano
Publicado: [Barcelona] : Universitat Ramon Llull 2020
Materias:
Acceso en línea:Accés lliure
Ver en Biblioteca Universitat Ramon Llull:https://discovery.url.edu/permalink/34CSUC_URL/1im36ta/alma991009655726306719
Descripción
Sumario:Aquesta recerca s'emmarca dins d'un context socio-educatiu que utilitza la descripció i l'anàlisi dels fets per a la generació de coneixement i la comprensió dels fenòmens del món. El nostre objecte d'estudi són les comunitats virtuals a Internet i les seves estratègies de comunicació. Ens interessa aprofundir en la capacitat de les comunitats virtuals d'incidir en l'educació mediambiental i, específicament, centrant-nos en els portals seu objectiu és la conservació d'amfibis. El desenvolupament d'aquesta recerca ha portat a una revisió teòrica, observacional i documental, així com l'anàlisi de la informació obtinguda, tant de naturalesa qualitativa com quantitativa. Com a resultat se’n van identificar productes de naturalesa teòrica, metodològica i aplicada. Tots aquests productes revelen la complexa naturalesa de les Comunitats Virtuals, molt més si aquestes emergeixen dels Portals web. Similar situació ocorre amb Educació per a la Conservació, el camp d'acció involucra l'aportació de diverses disciplines i àrees de coneixement, de manera que delimitar el seu àmbit d'actuació resulta complex i difícil. En síntesi, la hipòtesi plantejada al començament d'aquest estudi “dels Portals Web construïts a Colòmbia, Costa Rica i Brasil que inclouen entre d'altres l'educació per a la conservació d'amfibis emergeixen comunitats virtuals, que constitueixen espais d'informació i comunicació, que fan possible la interacció, l'organització social, la col·laboració i l'educació" ha estat afirmativa, de manera que és ratificada pels resultats obtinguts. Per exemple, el 53% dels portals analitzats (9 de 17) posseeixen un èmfasi en Informació i comunicació (tipus 2), compartint altres tipologies de comunitats virtuals, tipus 1 Entorn Social d'Aprenentatge i tipus 3 Entorn d'Interacció i Col·laboració; a més es va evidenciar que els tres països (Brasil, Colòmbia i Costa Rica), que posseeixen aquests portals web i les seves comunitats virtuals, s'alineen la política ambiental del seu país i el món, i els utilitzen com a estratègia de comunicació, informació i col·laboració. En síntesi, en el desenvolupament d'aquesta investigació, es van identificar tres (3) àmbits de contribució; de naturalesa teòrica, metodològica i aplicada, i de resignificació de les aportacions de les eines d'internet a la consolidació de comunitats virtuals especialitzades en conservació d'amfibis. En conclusió, aquesta investigació aporta, entre d'altres, la definició de tipologies de comunitats virtuals en educació per a la conservació d'amfibis. En termes generals, una comunitat virtual respon a una organització social, però a més és una integració de diversos entorns: informació i comunicació, col·laboració i interacció i d'aprenentatge, el percentatge de representativitat en la comunitat varia d'acord amb els seus interessos, grau de compromís i motivacions. En termes percentuals el valor mitjà de representativitat de cada un hauria d'estar en el 33,3% per a cadascuna de les categories. Valors inferiors o superiors marcarien l'èmfasi de la comunitat. Les comunitats virtuals integren funcions d'informació i comunicació i comparteixen un territori electrònic, com ho afirmen Moreno & Suárez (2010) d'interacció, de col·laboració i d'aprenentatge, com ha estat exposat per diversos autors que han permès aportar un concepte integrat de comunitat virtual.Es pot considerar que els plantejaments realitzats en aquesta investigació han permès una visió holística de les comunitats virtuals en els portals web, partint no només d'una revisió sistemàtica de la literatura i d'acotació semàntica que ens va enfrontar a una considerable quantitat de definiciónes del terme “comunitat” i altres derivades relacionades amb les comunitats virtuals, el que indubtablement aporta la construcció teòrica al voltant de comunitats virtuals en portals web d'educació mediambiental. En aquest sentit, les comunitats virtuals comparteixen un conjunt de característiques amb les comunitats tradicionals, com el són el propòsit i la identitat entre d'altres, però difereixen significativament de les virtuals, i de les virtuals en portals web entre altres aspectes per la presència a internet, i les xarxes socials valorables i mesurables a través de les eines de web server. Malgrat aquestes i altres diferències, el terme "comunitat virtual" es reafirma també amb els resultats d'aquesta investigació, i amb un nombre important de publicacions i investigacions que es van constituir en l’arrencada d'aquest estudi. Avui els seus resultats es constitueixen en una important aportació i motivació per continuar treballant en la identificació de comunitats virtuals en portals web i orientar la construcció d'aquests llocs web amb propòsits específics en un camp de coneixement que ara per ara requereix de major sensibilització dels éssers humans sobre la problemàtica mediambiental i la gran oportunitat que ens brinda la xarxa internet per sensibilitzar i educar les poblacions, sobretot als països que encara guarden una gran riquesa d'espècies necessàries per al manteniment i la salut dels diversos ecosistemes. El fet de poder dur a terme accions educatives, siguin formals o no formals, aporta valor a la formació dels individus, independentment de la seva edat, condició social, context. Com a possibles noves investigacions, aquesta podria ampliar-se a la resta de països de Llatinoamèrica i altres fronteres dels quals fan part de la megadiversidad que encara queda al món. Igualment, en el context de l'educació formal i com a punt final de reflexió, podria estudiar-se les comunitats virtuals en portals web, com transversal als diversos tipus d'assignatures en general plans d'estudis especialment de programes acadèmics el camp de coneixement està relacionat amb les ciències de l'educació i ciències biològiques, o afins; però, aquests resultats no exclouen altres programes com enginyeries, comunicació, entre d'altres.
Descripción Física:1 recurs en línia (522 pàgines)
També disponible la versió en paper