Activitat física i condició física en adolescents: percepcions, barreres i motivacions. Estudi quantitatiu i qualitatiu

Introducció. L'adolescència és una època de canvis físics, psicològics i socials ràpids. Estudis recents mostren que, en aquesta etapa, hi ha una disminució dels nivells d'activitat física (AF), juntament amb les altes taxes de sobrepès i obesitat. L'adolescència és un període clau en...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor Corporativo: Universitat Ramon Llull. FPCEEB - Ciències de l'Activitat Física i l'Esport (-)
Otros Autores: Fernández Prieto, Isabel, autor (autor), Giné-Garriga, Maria, supervisor acadèmic (supervisor acadèmic), Canet Vélez, Olga, supervisor acadèmic
Formato: Tesis
Idioma:Catalán
Publicado: [Barcelona] : Universitat Ramon Llull 2017
Materias:
Acceso en línea:Accés lliure
Ver en Biblioteca Universitat Ramon Llull:https://discovery.url.edu/permalink/34CSUC_URL/1im36ta/alma991009655720906719
Descripción
Sumario:Introducció. L'adolescència és una època de canvis físics, psicològics i socials ràpids. Estudis recents mostren que, en aquesta etapa, hi ha una disminució dels nivells d'activitat física (AF), juntament amb les altes taxes de sobrepès i obesitat. L'adolescència és un període clau en la vida de les persones, és el moment on s'instauren hàbits saludables amb repercussió per a la salut del futur adult. Tot i les múltiples intervencions en aquest sentit no s'han trobat formes de instaurar la pràctica d'AF de forma habitual en la població adolescent. Objectius. L'objectiu principal d'aquest estudi va ser explorar diferents aspectes relacionats amb les percepcions, barreres i motivacions, en relació a la realització d'AF; així com la relació entre: (a) Condició Física (CF), (b) nivells d'AF, i (c) les Barreres Percebudes (BP) per la pràctica regular d'AF, considerant la presència d'excés de pes i el sexe, d'un grup d'adolescents que cursen 2n cicle d'ESO en instituts públics del districte Sants Montjuïc de la ciutat de Barcelona. Mitjançant l'observació d'aquesta població a través d'una metodologia mixta (quantitativa i qualitativa). Mètodes. Amb la utilització d'una metodologia quantitativa es van explorar 143 (46,2% homes i 53,8% dones, amb una edat mitjana de 15 anys). Les variables estudiades van ser: a) els nivells d'AF, mitjançant el Qüestionari d'AF PAQ-A en adolescents espanyols (the Youth/Adolescent Activity Questionnaire); b) la CF dels adolescents mitjançant les mesures antropomètriques dels subjectes i l'aplicació de la Bateria ALPHA-Fitness: test de campo para la evaluación de la condición física relacionada con la salud en niños y adolescentes; i c) les BP mitjançant el Qüestionari de barreres percebudes pels adolescents envers la pràctica d'AF: Autoinforme de Barreras para la pràctica de ejercicio físico (ABPEF). Les diferents variables van ser provades per les mitjanes i les desviacions estàndard per a la presència d'excés de pes, i segons el sexe dels adolescents. Els mitjans entre els grups es van comparar mitjançant la prova t de Student. La investigació qualitativa, va consistir en un disseny explicatiu d'aproximació fenomenològica per comprendre com els adolescents, gràcies al pensament i l'acció, construeixen el concepte d'AF. El disseny explicatiu ens va permetre explorar els diferents aspectes i significants relacionats amb l'AF, a través de la utilització de les tècniques de Photo Elicitation i Grups de Discussió (GD). Amb la tècnica de Photo Elicitation es van explorar 67 fotografies. Es van fer tres GD: a) un de professionals experts en AF i adolescents (6 experts); b) un mixt (compost per 6 noies i 4 nois); i finalment c) un tercer GD compost per 6 noies adolescents. Les respostes es van analitzar mitjançant anàlisi fenomenològica interpretatiu. Resultats. Els resultats de l'anàlisi quantitatiu van mostrar una relació entre presència de sobrepès i obesitat i tenir una CF pitjor. Les variables sexe (per ser una noia) i l'índex de massa corporal (sobrepès o obesitat) van mostrar una relació directa de percebre significativament majors barreres per a la pràctica d'AF. Els resultats relacionats amb la investigació qualitativa van mostrar com els factors socials, familiars i de l'entorn poden esdevenir elements motivadors per a la pràctica habitual d'AF.
Descripción Física:1 recurs en línia (258 pàgines)