Instruments d'avaluació per tractar les conductes problemàtiques de persones amb discapacitat intel·lectual a partir del model E-M-I-R-C

Les conductes problemàtiques que presenten les persones amb discapacitat intel·lectual són sovint complexes; donar-hi resposta esdevé un repte per als professionals i per als familiars. En les darreres dècades, un model que ha guiat les pràctiques d'avaluació i intervenció d'aquestes condu...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Simó Pinatella, David (-)
Autor Corporativo: Facultat de Psicologia i Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna (-)
Otros Autores: Alomar Kurz, Elisabeth, dir (Conductor), Giné Giné, Climent, 1948-
Formato: Tesis
Idioma:Catalán
Publicado: [Barcelona] : Universitat Ramon Llull DL 2013
Materias:
Acceso en línea:Accés lliure
Ver en Biblioteca Universitat Ramon Llull:https://discovery.url.edu/permalink/34CSUC_URL/1im36ta/alma991009655638006719
Descripción
Sumario:Les conductes problemàtiques que presenten les persones amb discapacitat intel·lectual són sovint complexes; donar-hi resposta esdevé un repte per als professionals i per als familiars. En les darreres dècades, un model que ha guiat les pràctiques d'avaluació i intervenció d'aquestes conductes ha estat el three term contingency (Cooper, Heron, i Heward, 2007). Aquest model emfatitza que les conductes problemàtiques estan influenciades per uns antecedents (estímuls discriminatius; ED) i reforçades per uns conseqüents. No obstant, recentment, Steege i Watson (2009) suggereixen el model E-M-I-R-C que incorpora l'existència d'una altra tipologia d'antecedents (operacions motivadores; OM) que influencien el three term contingency. Considerant la importància d'aquest nou model, aquest estudi pretén obtenir instruments d'avaluació que permetin la identificació de les OM i de la funció de la conducta i, alhora, explorar fins a quin punt les variables d'antecedents (ED i OM) poden actuar com a variables predictives de la funció de la conducta. Per donar resposta a aquests objectius, s'ha adaptat i validat a la població espanyola el Questions About Behavioral Function (Matson i Vollmer, 1995) i el Contextual Assessment Inventory (McAtee, Carr, i Schreuder, 2004). En total s'han avaluat les conductes problemàtiques que presentaven 300 participants. Considerant que aquests instruments s'han de respondre pensant en una única conducta problemàtica, en total s'han avaluat 328 conductes. Així doncs, mitjançant les dades obtingudes en tots dos instruments, es va dur a terme una anàlisi de regressió múltiple per veure fins a quin punt les variables d'antecedents poden preveure la funció de la conducta avaluada. D'acord amb els resultats obtinguts, l'estudi principalment conclou que (a) el model E-M-I-R-C té suport empíric ja que les variables d'antecedents no només estan relacionades amb la conducta, sinó també amb els conseqüents de la mateixa, i (b) l'adaptació dels instruments utilitzats s'adequa a la població espanyola i poden ser valuosos per als professionals en el moment de dissenyar programes d'intervenció.
Descripción Física:1 recurs electrònic (177 p.)