Universitat i Discapacitat: Construint un model d'aula inclusiva en el marc universitari

En l'última dècada, el número d'estudiants amb discapacitat a les universitat espanyoles ha augmentat considerablement. Aquest fet es deu als canvis produïts a la legislació espanyola respecte a les persones amb discapacitat a la societat, als avenços tecnològics i al canvi de filosofies e...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Sala Bars, Ingrid (-)
Autor Corporativo: Facultat de Psicologia i Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna (-)
Otros Autores: Giné Giné, Climent, 1948- dir (Conductor)
Formato: Tesis
Idioma:Catalán
Publicado: [Barcelona] : Universitat Ramon Llull DL 2013
Materias:
Acceso en línea:Accés lliure
Ver en Biblioteca Universitat Ramon Llull:https://discovery.url.edu/permalink/34CSUC_URL/1im36ta/alma991009655637306719
Descripción
Sumario:En l'última dècada, el número d'estudiants amb discapacitat a les universitat espanyoles ha augmentat considerablement. Aquest fet es deu als canvis produïts a la legislació espanyola respecte a les persones amb discapacitat a la societat, als avenços tecnològics i al canvi de filosofies educatives, que han substituït els plantejaments de l'educació especial pels de la integració al sistema educatiu ordinari. No obstant, el pas d'aquests estudiants per la universitat no és lliure d'importants dificultats. Els docents universitaris no estan preparats per atendre la diversitat i, per tant, desenvolupar un projecte educatiu amb igualtats d'oportunitats és difícil. Les actituds i les accions del docents vers la diversitat i les metodologies pedagògiques inclusives són essencials per garantir l'èxit educatiu dels estudiants amb discapacitat. Així doncs, l'objectiu d'aquesta recerca ha estat conèixer quines són les actituds i les accions dels docents universitaris espanyols vers la diversitat i la implementació del disseny universal de la instrucció. Per poder donar resposta aquest objectiu prèviament hem hagut d'adaptar i validar al context espanyol l'instrument Inclusive Teaching Strategies Inventory - ITSI (Lombardi i Murray, 2011; Lombardi, Murray i Gerders, 2011). La investigació s'ha dut a terme amb la col·laboració de 649 docents procedents de 43 universitats espanyoles i de totes les branques d'estudis existents (Art i Humanitats, Ciències Socials, Ciències de la Salut, Ciències Bàsiques i Enginyeria i Arquitectura). Metodològicament, es tracta d'una investigació quantitativa de naturalesa descriptiva, explicativa i predictiva. Els resultats obtinguts en la recerca posen de manifest, en primer lloc, que l'instrument adaptat s'adequa amb èxit a la població espanyola. En segon lloc, que l'experiència prèvia amb la discapacitat, especialment la formació en discapacitat, és un pilar essencial per avançar cap a la creació d'aules inclusives dins el marc universitari. I finalment, que els docents universitaris de la nostra mostra generalment tenen una actitud i una manera d'impartir les classes bastant positiva vers el Disseny Universal aplicat a l'educació. En síntesi, assolir els objectius que ens hem proposat ha de permetre que les institucions universitàries i els seus docents tinguin una eina que els permeti avaluar quina és la seva situació respecte l'atenció a la diversitat i, llavors, puguin aplicar, si s'escau, mesures per garantir la igualtat d'oportunitats a les aules universitàries.
Descripción Física:1 recurs electrònic (258 p.)