L'aprenentatge dels estudiants adolescents utilitzant les TIC: entre l'escola i les xarxes? Anàlisi de l'entorn personal d'aprenentatge (PLE) dels estudiants de secundària en els nous contextos sociodigitals

Actualment, l'aprenentatge no es pot entendre només com un procés d'assimilació o de construcció de coneixement; cal considerar que flueix a la xarxa i que s'elabora socialment. Avui els nois aprenen a l'escola, però també pel seu compte, a les xarxes, i configuren el seu propi e...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Ávila Morera, Francesc Xavier (-)
Autor Corporativo: Universitat Ramon Llull. FPCEEB - Ciencies de l'Educació (-)
Otros Autores: Riera Romaní, Jordi, dir (Conductor)
Formato: Tesis
Idioma:Catalán
Publicado: [Barcelona] : Universitat Ramon Llull DL 2015
Materias:
Acceso en línea:Accés lliure
Ver en Biblioteca Universitat Ramon Llull:https://discovery.url.edu/permalink/34CSUC_URL/1im36ta/alma991009655630406719
Descripción
Sumario:Actualment, l'aprenentatge no es pot entendre només com un procés d'assimilació o de construcció de coneixement; cal considerar que flueix a la xarxa i que s'elabora socialment. Avui els nois aprenen a l'escola, però també pel seu compte, a les xarxes, i configuren el seu propi entorn personal d'aprenentatge (PLE). La recerca que es presenta es va plantejar des d'un enfocament hermenèutic i descriptiu amb l'objectiu de conèixer millor com entenen l'aprenentatge els estudiants de secundària i com el gestionen en contextos formals i informals. Es va començar fent una revisió teòrica sobre el concepte d'aprenentatge des d'una perspectiva ecològica, dialògica i connectiva, i es va elaborar una proposta de categorització que es va utilitzar posteriorment per analitzar la informació recollida mitjançant qüestionaris i reunions de grup amb estudiants i amb professors de secundària. Amb això es va trobar que tant els estudiants com els professors, majoritàriament, diuen que tenen una concepció constructivista de l'aprenentatge, però a la pràctica segueixen un model bàsicament transmissiu. D'altra banda, no atorguen gaire valor a l'aprenentatge informal i consideren que a l'escola és més important treballar un currículum homogeni que desenvolupar les capacitats individuals. Sobre la dimensió social de l'aprenentatge, en totes les escoles es duu a terme treball en grup, tot i que habitualment es redueix a un repartiment de tasques que desvirtua els avantatges de l'aprenentatge col·laboratiu. I pel que fa a l'ús de les TIC, es palesa una certa manca de recursos cognitius i d'estratègies d'aprenentatge per convertir la informació en coneixement significatiu; amb tot, en situacions que interessen realment els estudiants, l'ús de la tecnologia genera processos rellevants d'aprenentatge autèntic. Amb tot plegat es va inferir la necessitat de treballar les competències bàsiques per fer que els estudiants de secundària siguin aprenents autònoms, de replantejar el treball en grup i de gestionar l'aula com una xarxa d'aprenentatge basada en els interessos reals dels estudiants.
Descripción Física:1 recurs electrònic (353 p.)