Sumario: | Antecedents: Les competències culinàries es basen en els coneixements, les habilitats i les actituds necessàries per transformar els aliments en menjars, proporcionant a les persones que les posseeixen les estratègies culinàries necessàries per realitzar una alimentació saludable. Els objectius d'aquest estudi són estimar el nivell de confiança en les competències culinàries i la seva relació amb el consum alimentari i l'adherència a la dieta mediterrània en estudiants universitaris a Barcelona, valorar la seva associació amb diverses variables sociodemogràfiques i determinar el mitjà pel qual s'adquireixen aquestes competències. Mètodes: La recerca és de disseny transversal, realitzada durant el curs 2014-2015, en estudiants de la Universitat Ramon Llull mitjançant un qüestionari en línia amb dades sociodemogràfiques, educatives, sobre competències culinàries i de consum d'aliments. L'anàlisi estadístic inclou proves bivariades i multivariades amb models de regressió logística. Com a mesura d'associació s'estima l'odds ràtio i el seu interval de confiança del 95%. Resultats: Participen en la recerca 525 estudiants. Entre el 52,6% i el 75,8% declaren sentir-se poc confiats en 8 de les 18 competències culinàries estudiades. En general, no s'observen diferències estadísticament significatives per sexe, ni per grau cursat, però sí per edat mostrant-se els majors de 21 anys més confiats en 10 competències. El 88% dels universitaris manifesten que la família és la principal font d'adquisició de competències culinàries. La població d'estudi no té bons hàbits alimentaris, el 49,4% consumeixen habitualment aliments de conveniència i el 61,1% presenten valors d'adherència a la dieta mediterrània mitjos-baixos. Posseir confiança en determinades competències culinàries s'associa significativament a un consum menor d'aliments de conveniència (OR=0,63; IC95% 0,41-0,96) i a una adherència alta a la dieta mediterrània (OR=2,30; IC95% 1,42-3,72). Discussió i conclusions: Els estudiants universitaris de Barcelona tenen una confiança en les competències culinàries millorable, que requereix d'estratègies per potenciar el seu aprenentatge tant a la llar com durant l'educació obligatòria i segueixen uns hàbits alimentaris poc saludables que s'allunyen del patró de la dieta mediterrània.
|