Sumario: | Es tracta de presentar a un autor com Massimo Cacciari en el marc del que Heidegger va anomenar onto-teo-logia com aquella manera d'interpretar el pensament filosòfic (ontològic) i teològic des de els inicis de la filosofia fins a Nietzsche. Heidegger insisteix al llarg de la seva obra en allò que ha quedat per pensar: l'Ésser. Subratlla aquesta carència com quelcom que afecta al destí de l'ésser i a la pròpia finitud humana. La tradició ha deixat ‘impensada' la diferència de l'ésser de l'existent i l'existent. Aquesta carència demana, per tant, un ‘pas enrere' en el que situar de bell nou a la ‘metafísica'. Cacciari es situa en el mateix punt de partida que Heidegger, però el filòsof italià explora una via que va ser pràcticament oblidada per Heidegger: el neoplatonisme. Al llarg d'aquesta investigació veurem, per tant, com els màxims representants del que Heidegger va anomenar onto-teo-logia son tornats a pensar des de una òptica ‘nova' per Massimo Cacciari. El nihilisme detectat per Heidegger com l'encadenament d'una ‘metafísica general' i una ‘metafísica especial' pot ser revisat des dels comentaris al Parmènides de Plató de la gran tradició neoplatònica. Cacciari comença des de Kant per, en una mena de regressió en el temps, tornar a aquell lloc que la filosofia reclama com ‘amor al Bé' i que la Crítica kantiana hauria menyspreat com una ‘volada cap a un lloc ignot'. Es tracta de reivindicar, al parer de Cacciari, el lloc de la intuïció filosòfica sense oblidar el que el mateix Heidegger ja va detectar com a paradigma onto-teo-lògic. La teologia, des d'aquesta perspectiva neoplatònica, pot ser revisada per convertir-se en una digne dialogant de la filosofia. Els desenvolupaments teològics no poden ser entesos sense el que el neoplatonisme va plantejar en el seu insistent desenvolupament de les apories del Parmènides. L'idealisme post-kantià (Hegel, Fichte) es ‘criticat' i rebutjat des de la filosofia positiva de Schelling. També presentem en aquest treball la crítica d'Emmanuel Levinas a un pensament sobre Déu en els termes en els que Heidegger el va presentar, és a dir, un Déu pensat només en els termes de la onto-teo-logia. La present investigació es divideix, per tant, en dos parts fonamentals: Heidegger i el paradigma onto-teo-lògic com el desenvolupament especulatiu del nihilisme i la alternativa que E. Levinas proposa a aquest plantejament per considerar una possibilitat no ontològica sobre un pensament sobre Déu (l'Altre): una possibilitat ètica (el rostre de l'altre des del que ‘veure' l'Altre) i una segona part on presentem la trilogia fonamental de Cacciari (Dell'Inizio, Della Cosa Ultima i Labirinto Filosofico) com a interrogació ‘especulativa' de tall neoplatònic del paradigma detectat per Heidegger. He afegit tres apèndixs que intenten posar de relleu altres maneres d'enfocar el tema plantejat. Un apèndix dedicat al pensament del teòleg Zizioulas, un segon apèndix dedicat a les objeccions que va suscitar l'obra (Dell'Inizio) de Cacciari a Itàlia i un altre dedicat al plantejament tomista sobre el tema des de l'òptica de E. Gilson.
|