Sumario: | En aquesta investigacio hem tingut com a objectius generals, en primer lloc, analitzar les percepcions dels estudiants universitaris sobre el desenvolupament de competències genèriques i gèneres d'escriptura acadèmica al llarg dels seus estudis universitaris, i en segon lloc, explorar les relacions entre els dos constructes. Per aconseguir aquests objectius generals hem realitzat tres estudis complementaris utilitzant un disseny comparatiu relacional de tipus transversal. En el primer estudi es van indagar les percepcions sobre la importància que els estudiants atribuïen a cadascuna de les competències genèriques, així com el grau en què consideraven que la Universitat aconseguia desenvolupar-les. El segon estudi va tenir com a objectiu identificar les famílies de gèneres que van declarar escriure habitualment i els formats que van utilitzar per a la seva presentació. En el tercer estudi, l'objectiu va ser identificar les relacions existents entre la percepció dels estudiants respecte al nivell de desenvolupament de les competències genèriques i l'escriptura dels diferents gèneres. Els participants en la investigació van ser els estudiants de la Facultat de Contaduría i Administració de la Universitat Veracruzana (N = 791), procedents de les carreres de Contaduría, Administració, Sistemes Computacionals Administratius i Gestió de Negocis. La recollida de les dades es va realitzar a través del Qüestionari de Competències Genèriques del Projecte Tuning Amèrica Llatina i d'un qüestionari sobre gèneres dissenyat ad hoc per a aquesta investigació. En el seu conjunt, els resultats del primer estudi van indicar que els estudiants van identificar les següents cinc competències com aquelles que havien desenvolupat en major mesura: 1) Capacitat de treball en equip, 2) Compromís amb la qualitat, 3) Capacitat de prendre decisions, 4 ) Compromís ètic i 5) Coneixements sobre l'àrea d'estudi i la professió. Per contra, les competències que van considerar que havien desenvolupat en un nivell menor van ser: 1) Habilitats per treballar en contextos internacionals i 2) Capacitat de comunicació en una segona llengua. Els resultats del segon estudi van mostrar que, d'acord a les percepcions dels estudiants, les famílies de gèneres que escrivien amb més regularitat eren: 1) Exercicis, 2) Assaigs i 3) Metodologies. Finalment, els resultats del tercer estudi posen de manifest que, segons les percepcions dels estudiants, l'escriptura de determinats gèneres pot afavorir el desenvolupament de determinades competències genèriques. A partir d'aquests resultats, s'ofereixen indicacions sobre l'ensenyament de competències genèriques i la seva vinculació amb l'escriptura de diversos gèneres en l'educació superior.
|