La mentalización parental durante la primera infancia: Adaptación y Validación de la Parent Development Interview (PDI)

La fonamentació teòrica de la tesi que es presenta introdueix el concepte de mentalització com a provinent de la teorització psicoanalítica i, dins d'ella, de la teorització de l'aferrament. La comprensió del concepte de mentalització s'emmarca dins els estudis i la recerca portada a...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Golanó, Marta (-)
Autor Corporativo: Universitat Ramon Llull. Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna (-)
Otros Autores: Pérez Testor, Carles, dir (Conductor), Salamero, Manel, dir
Formato: Tesis
Idioma:Castellano
Publicado: [Barcelona] : Universitat Ramon Llull DL 2015
Materias:
Acceso en línea:Accés lliure
Ver en Biblioteca Universitat Ramon Llull:https://discovery.url.edu/permalink/34CSUC_URL/1im36ta/alma991009655596106719
Descripción
Sumario:La fonamentació teòrica de la tesi que es presenta introdueix el concepte de mentalització com a provinent de la teorització psicoanalítica i, dins d'ella, de la teorització de l'aferrament. La comprensió del concepte de mentalització s'emmarca dins els estudis i la recerca portada a terme des del Anna Freud Centre de Londres en la transmissió intergeneracional de l'aferrament. El concepte de mentalització, en general, es considerat un concepte amb gran potencial explicatiu i terapèutic. En aquesta tesi es realitza la adaptació i la validació de la Parent Development Interview (PDI) com a instrument per a mesurar la mentalització parental. La PDI es una entrevista semiestructurada de 33 ítems. Està dissenyada per a reflectir la representació mental del pare o mare respecte al seu fill i respecte a la relació que manté amb ell; respecte a ell mateix com a pare o mare, com a persones i en relació a la seva infantesa. La PDI pretén la explicitació de l'experiència emocional interna com a pares i aquella atribuïda al seu fill, respecte a situacions emocionalment carregades de significat, en tant son actuals i en tant es refereixen a una relació en construcció. S'ha realitzat el procés de validació amb un disseny transversal, observacional d'enquesta i correlacional, amb una mostra no-clínica, de 61 mares d'origen espanyol de parla catalana i castellana, que voluntàriament van respondre a la PDI. A la mateixa mostra es va administrar un instrument de mesura d'aferrament adult (Cuestionario de Apego Adulto-C15) y el Child Behavior Check List (CBCL). Les hipòtesis referides a les característiques de la mostra prediuen que no es valoraran diferencies significatives en els resultats als tres instruments de mesura administrats, en les dues sub-mostres segons l'idioma, ni en funció d'altres característiques de la mostra. La hipòtesis de constructe basada en la fonamentació teòrica que sustenta la tesi, preveu una correlació positiva entre el nivell de mentalització parental i l'estil d'aferrament adult valorat en la mare. Els resultats han confirmat les hipòtesis. La discussió dels resultats aporta la comparació amb la literatura existent i una anàlisi qualitativa propera a l'aplicació clínica que es preveu de la PDI.
Descripción Física:1 recurs electrònic (225 p.)