Sumario: | Per garantir l`èxit educatiu de tots els alumnes, ningú pot quedar enrere. Els Tallers de Suport a la Tasca Escolar (STE), organitzats pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya en col·laboració amb entitats locals i les escoles, són un recurs dissenyat per lluitar contra el fracàs escolar a partir d’activitats extraescolars destinades als infants en situació de vulnerabilitat. La finalitat d’aquesta tesi és determinar si els STE són un bon recurs per potenciar l’èxit educatiu i si cal optimitzar-los. Plantegem l’estudi de l’impacte dels STE a partir dels següents objectius: analitzar el funcionament i valorar l’assoliment dels objectius dels STE; verificar el grau de satisfacció dels agents implicats en els STE (infants, tutors, monitors, famílies, caps d’estudis i representants de l’Administració Educativa –assessors LIC, Equips de Llengua i Cohesió Social–); i finalment proposar millores. Per implementar els objectius d’investigació s’han dissenyat qüestionaris que s’han adreçat a tots els agents que hi participen; també s’ha elaborat l’entrevista destinada als LIC. L’anàlisi de les dades recollides ha evidenciat, pel que fa als assistents, la percepció de lleugera millora acadèmica, però també indica que gairebé no té incidència en la integració al barri, ni en l’ús del català. Pel que fa al programa, s’han detectat dificultats de coordinació entre monitors i tutors d’aula per programar i fer el seguiment dels infants assistents, així com escàs treball en xarxa amb l’entorn. En funció dels resultats, hem plantejat una proposta per millorar els STE, que consisteix a vincular els Tallers de STE al Pràcticum dels estudiants del darrer curs del Grau d’Educació, els quals actuaran de monitors a través de l’aprenentatge-servei com a part de les seves pràctiques. Aquesta iniciativa, a més, dinamitza i actualitza la formació dels mestres a partir d’activitats autèntiques que responen a situacions reals que requereixen el treball conjunt entre escoles i universitats.
|