El sector de l'exhibició cinematogràfica a Catalunya en l'era de la digitalització (2000-2013). Evolució i anàlisi. Formes d'exhibició alternatives als cinemes independents. El cas del Cinema Truffaut de Girona
El procés de digitalització de la indústria cinematogràfica ha afectat de forma profunda les dinàmiques professionals dels àmbits de la producció, la distribució i l'exhibició. La investigació analitza els orígens del cinema digital i la implementació de la reconversió digital en el sector de l...
Autor principal: | |
---|---|
Autor Corporativo: | |
Otros Autores: | |
Formato: | Tesis |
Idioma: | Catalán |
Publicado: |
[Barcelona] :
Universitat Ramon Llull
2015
|
Materias: | |
Acceso en línea: | Accés lliure |
Ver en Biblioteca Universitat Ramon Llull: | https://discovery.url.edu/permalink/34CSUC_URL/1im36ta/alma991009655598806719 |
Sumario: | El procés de digitalització de la indústria cinematogràfica ha afectat de forma profunda les dinàmiques professionals dels àmbits de la producció, la distribució i l'exhibició. La investigació analitza els orígens del cinema digital i la implementació de la reconversió digital en el sector de l'exhibició. Es fa un recorregut per les diverses fases d'implementació de la tecnologia digital als cinemes: des de la definició d'uns protocols tècnics universals, fins a les vies de finançament que han fet possible portar a terme el procés. També s'analitza com s'han transformat els mecanismes de la distribució i l'exhibició cinematogràfica en aquest nou context de convergència digital. Es posa un èmfasi especial en les polítiques públiques de suport a la digitalització i en la implicació i responsabilitat de les administracions per fomentar i finançar aquests canvis en el sector cinematogràfic. A més s'analitza la rellevància que les projeccions en 3D i els continguts alternatius tenen en el futur de l'exhibició, i com aquests canvis afecten els cinemes independents, especialment en el context europeu. L'estudi fa una anàlisi de l'evolució de l'exhibició cinematogràfica a Catalunya entre els anys 2000 i 2013. A partir de dades oficials de l'Institut Català de les Empreses Culturals de la Generalitat de Catalunya (ICEC), s'analitzen tots els aspectes essencials que permeten fer una radiografia del sector de l'exhibició durant el segle XXI. Així, s'estudia l'evolució del número de cinemes i pantalles, el model de sala i la seva capacitat, les oscil·lacions en el volum d'espectadors de cinema o l'evolució dels preus i les recaptacions. A més, es fa una anàlisi del cinema en versió original, de la distribució territorial de les sales, de la presència de les diverses llengues al cinema així com de les projeccions en 3D i de la situació del procés de digitalització a Catalunya. L'última part de la investigació es centra en un estudi de cas, el Cinema Truffaut de Girona. Es fa una síntesi de la seva evolució històrica i la seva singularitat de ser l'única sala d'exhibició cinematogràfica en versió original que hi ha a Catalunya fora de Barcelona i la seva àrea metropolitana. S'analitza el model d'exhibició alternativa amb suport públic que suposa el Cinema Truffaut i es fa un anàlisi de dades per valorar els seus resultats, viabilitat i impacte en el panorama cinematogràfic de la ciutat de Girona. |
---|---|
Descripción Física: | 1 recurs electrònic (499 p.) També disponible en paper |