Sumario: | L'ús de la gamificació és cada vegada més comú en àmbits com l'educació, els recursos humans o la salut. Al ser una disciplina relativament nova, no es compta amb els suficients estudis per proporcionar un patró d'èxit en el seu ús i, per tant, una definició acceptada. Les metodologies de disseny basades en usuaris han demostrat que incloure aquests durant tot el procés de desenvolupament millora els resultats de forma rellevant. No obstant això, entre els nombrosos marcs de treball de gamificació que existeixen, són pocs els que compten amb els usuaris en algun lloc del procés de creació i desenvolupament, i cap que ho faci en totes les etapes del procés. Aquesta tesi doctoral pretén descobrir el procés òptim de disseny d'una metodologia per crear sistemes gamificados usant l'Estudi de Cas Múltiple com a metodologia d'investigació. Per a això ha estat necessari definir que és un sistema gamificat, de manera que s'ha realitzat un exhaustiu estudi de la literatura que ha possibilitat entendre en profunditat l'estat de la qüestió actual sobre el joc i les seves característiques. Seguidament, s'ha constatat que les tècniques d'experiència d'usuari (UX) milloren un sistema gamificado, de manera que s'han estudiat les més usades, el que ha permès establir les bases de com els usuaris poden estar presents en cadascuna de les etapes de la metodologia. Finalment, s'ha desenvolupat la metodologia Fun Experience Design (FED) per al disseny de gamificació centrada en l'usuari.
|